Neposílejte blbé životopisy!

 

Před časem jsem psal Co vlastně chtějí personalisté, dnes dostanete přídavek.

 

Ještě předtím, než vás personalista vůbec pozve na pohovor, bude číst váš životopis. A podle něj se rozhodne, zda vás pozve. Proto je kriticky důležité mít jej dobrý a zaujmout.  O tom jak jej napsat „správně“ jsou celé weby, ale „správně napsaný“ životopis ještě neznamená funkční. Nebo zajímavý.

 

Většině těch návodů na webu totiž zcela uniká pointa. Já vám dám na věc jiný náhled: 6 základních pravidel jak dosáhnout cíle být pozván na pohovor.

1. Je úplně jedno v jakém formátu životopis napíšete!

Český formát, mezinárodní formát, EU formát, vlastní formát… „je to buřt“. Dokud je to přehledné a jsou tam relevantní informace, tak na tom zda to má sloupce, odstavce či tabulku houby záleží.

Co se počítá je, aby to bylo přehledné a personalista s tím měl minimum práce. Nenuťte jej hledat to důležité v hromadě textu. Vyhněte se celým větám. Stručně, výstižně. Fakta, čísla.

 Zásadní je pořadí informací. Od důležitých po nedůležité, tzn. jméno, kontakt, pracovní zkušenosti od nejnovějších po dřívější, důležité profesní certifikáty či kurzy, až potom školy, až na konci zájmy, koníčky a kurzy mimo obor na který se hlásíte. Jedna výjimka: pokud se hlásíte do zaměstnání, kde je určité vzdělání podmínkou – například lékař nebo právník, tak škola která vám dala titul hned nahoru.

TIP:  myslete na to, že personalista zavalený žádostmi věnuje vašemu životopisu jeden rychlý pohled, tak na pět sekund. Co budou první tři věci, které chcete aby si jich všiml?

2. Vůbec není jedno, v jakém počítačovém souboru životopis pošlete!

Nemyslete si, že když vy používáte na všechno Word, že to je nějaký univerzálně uznávaný standard. Některé firmy Office nemají vůbec, některé jedou na Applu či Linuxu. A i když Word mají, vždy je tu riziko, že druhá strana může mít starší verzi a váš soubor neotevřou nebo se otevře blbě.
Navíc i když se jim word otevře, tak funkce automatické kontroly pravopisu může udělat jeho čtení nepohodlným, dokonce i když máte vše dobře. Word na počítači člověka, který vás nezná, podtrhne vlnovkou i vaše příjemní a už to vypadá blbě.
PDF je jediný rozumný standard, který lze otevřít všude a hlavně všude vypadá naprosto stejně. Pokud nebylo v inzerátu specificky napsáno jinak, životopis rozhodně posílejte v PDF.
(Pokud náhodou dotyčná firma nemá ani prohlížeč PDF, který je zadarmo, tak je tak pozadu, že tam stejně pracovat nechcete.)

3. Podstatné je CO v životopisu napíšete, ne JAK.
A to správné CO je pro každou firmu jiné!

Kdykoliv jsem v životě někam posílal životopis, upravoval jsem ho pro tu konkrétní firmu a pozici. Vždy.
Personalistu i tvého budoucího šéfa zajímá především to, jak zapadneš do jejich potřeb, do jejich firemního kolektivu, kultury a hodnot. Do způsobu jakým ta jejich firma funguje.
Pokud nevěnujete alespoň pár minut přečtení si webových stránek té firmy, do které se hlásíte, tak si tu práci nezasloužíte!
  • Pořádá firma výroční tenisový turnaj? Pokud jste alespoň jednou měli v ruce tenisovou raketu, tenis má být ve sportech, které ovládáte.
  • Firma má hodně poboček a často se mezi nimi cestuje? Cestování a řízení auta má být mezi vašimi koníčky.
  • A tak dále, a tak podobně…
  • Pozor: samozřejmě nelžete, jen napište co je relevantní a jinak by vás to dávat do životopisu nenapadlo.

 

4. I sebelepší životopis je neosobní. Průvodní dopis je nutnost!

Ovšem rozhodně nevytvářejte samostatný dokument, který byste dali jako druhou přílohu. Dost možná by jej ani neotevřeli a rozhodně by jej neviděli jako první.
Napište pořádný průvodní email.
Ten uvidí ještě než otevřou životopis a velmi často právě díky němu váš životopis otevřou a přečtou.
  • Napište tam PROČ se na tu pozici či do té konkrétní firmy hlásíte.
  • Napište důvod, PROČ je to zrovna pro vás zajímavá pozice, proč se na ni dobře hodíte.
  • Napište PROČ a v čem si myslíte, že té firmě pomůžete uspět.
Uvědomte si, že na jednu pozici běžně přijde třeba sto i více životopisů a na pohovor bude pozvána jen část lidí.
Pokud neuvedete důvody, proč máte být mezi pozvanými, tak nebudete.

5. Profesionální fotka je nutnost!

Personalista určitě pozve na pohovor lidi, kteří jsou mu sympatičtí.
Pak pozve pár těch, co mají v životopise správné údaje bez fotky a určitě nepozve ty, kteří mají fotku nekvalitní nebo hloupou. Fotka z občanky, nebo dokonce z dovolené je totální fail.
Nebuďte skrblíci a zajděte si do nějakého fotoateliéru, kde vám za cca 500 korun udělají fotku, na které budete vypadat opravdu dobře. Každý může na fotce vypadat dobře, dokonce i když se sami sobě normálně nelíbíte. Jako bývalý fotograf vím, o čem mluvím.
Když to zkombinujete s návštěvnou kadeřníka, bude to ještě lepší. Je to trochu investice, ale mějte na paměti, že jakmile získáte dobrou práci, tak se vám ta investice vrátí za jeden měsíc. A to se vyplatí.

Dvě myšlenky na závěr:

Neposílejte životopisy na místa, která vás ve skutečnosti nelákají. Vím, že být bez práce je těžké, ale to ještě není důvod ztrácet čas něčím, kam vás stejně nevezmou. Oni nejsou blbí a poznají to. Raději využijte ten čas k hledání něčeho, co vás opravdu láká.
Pozor také na emailovou adresu, ze které životopis posíláte. Musí vypadat důvěryhodně, nejlépe se jménem a příjmením. Vaše vtipná adresa z mládí ve tvaru pekelny.lord666@seznam.cz opravdu zaměstnavatele neohromí.
Hodně štěstí.
P.S. Kontrola životopis je jedna z mnoha věcí, které s klienty dělám na kurzu a na osobní konzultaci „Příprava na pracovní pohovor„.
Pokud s tím chcete i vy pomoci, neváhejte mi napsat.

Komentáře