Jak na gestikulaci rukou

„Nevím co s rukama“ je nejčastější odpověď klientů, kterých se na zcela první schůzce ptám, co je vlastně trápí. Vše co můžeme s rukama dělat, se dá rozdělit do dvou kategorií gest: otevřených a uzavřených. Otevřená jsou ta, kdy máme ruce od sebe. Uzavřená gesta znamenají dlaně spojené v sobě, ale také ruce v kapsách, za zády, ruce složená...

Jak na pevný postoj

Většina lidí když má trému, neustojí na místě. Popocházejí, houpají se, přešlapují z nohy na nohu. To všechno je vidět a hodně to ruší. Ruší to posluchače, prozrazuje to nejistotu, ale také to v rámci principu zpětné vazby zhoršuje vnitřní stav řečníka. První věcí, kterou musí každý dobrý komunikátor zvládnout, je dostat pod kontrolu své nohy. Neznamená to,...

Řeč těla je absolutní základ

Mezilidská komunikace je mnohem starší, než mluvená řeč. A to mnohonásobně. Už v jeskyních a na stromech jsme se spolu dorozumívali, a dělali jsme to úplně stejně jako zvířata. Svou řečí těla. Teď když řeč již máme a ke komunikaci ji spolu s písmem používáme primárně, bychom řeč těla už zdánlivě nepotřebovali. Jenže evoluce je silnější než...

Proč je tak důležité umět prezentovat (a proč to neumíme)

Protože nikdo nežijeme na světě sám. Žijeme v mimořádně propojené společnosti a spolupráci s dalšími lidmi potřebujeme ke svému přežití. Tu spolupráci si musíme nějak dohodnout a porozumět si. To je komunikace. Jakmile ta komunikace již nestačí v poměru jeden na jednoho, stává se z ní prezentace. Potřebujeme přednést své myšlenky, názory a nápady ostatním lidem, a samozřejmě je chceme...

Jak se připravuji na přednášky

Na posledním setkání Prezentačního klubu jsem své klienty učil správnému principu přípravy přednášky či prezentace. Je to systém prostý a přesto velmi účinný, proto jsem se rozhodl jej napsat i sem. Přečtěte si jej a zjistíte, že je užitečný pro jakékoliv důležité „mluvení“, ať už je to veřejné vystoupení, nebo obchodní jednání či pracovní pohovor....

Proč většina multilevelů, a lidí v nich, neuspěje

Nutná vysvětlivka 1: Multilevel je systém distribuce zboží a služeb, ve kterém se místo tradičního využítí velkoobchodu a prodejen využívá prodejní síla lidí, kteří daný produkt sami prodávají a zároveň rekrutují další a další prodejce. Tito lidé jsou motivováni kumulativními provizemi ze všech prodejů, které realizovali oni sami, i lidé které oni do systému přivedli....

Jak dávat zpětnou vazbu a nikoho neurazit

Jsme hrozně přecitlivělí! Jsme sice jako společnost zvyklí nadávat na poměry, politiky i šéfy, ale jeden druhému do očí obvykle neřekneme nic. A když někdo řekne něco na nás, bereme to hned jako velkou kritiku a buď se urazíme, nebo máme pocit, že nás dotyčný nemá rád. Jenže co když děláme něco blbě, ovšem nevidíme...

Pět technik účinné argumentace

Když chcete kohokoliv o čemkoliv přesvědčit, musíte samozřejmě mít dobré argumenty. Ovšem i způsob, jakým své argumenty přednesete, má obrovský vliv na to, zda bude druhá strana skutečně přesvědčena. Mnoho lidí své vlastní přesvědčovací schopnosti nevědomky sabotuje tím, že své správné a dobré argumenty říká nejistým a pochybovačným způsobem. A to je škoda. Pokud chci někoho...

Desatero prezentování z počítače

1. Zvažte zda vůbec použít prezentaci. Až příliš často se prezentace používá jen proto, “aby tam něco bylo”. Nebo proto,  “že to tak dělají všichni”, přičemž obsahem prezentace pak jsou jen slova a body, které řečník sám říká. To je zbytečné!  Co víc, je to vlastně na škodu, protože ta pozornost, která by měla být upřena...

Na úsměvu záleží

Jsou to tři měsíce, co mi kamarádka žijící v USA vyprávěla, jak je to hrozné, že se tady v ČR pořád mračíme. V první chvíli jsem její dojem nesdílel, ale pak jsem si toho začal všímat, a měla pravdu. Když chodíme po ulici, nebo jezdíme v městské dopravě, potkat usměvavého člověka je vzácný jev. A co...