Jak se připravuji na přednášky

Na posledním setkání Prezentačního klubu jsem své klienty učil správnému principu přípravy přednášky či prezentace. Je to systém prostý a přesto velmi účinný, proto jsem se rozhodl jej napsat i sem. Přečtěte si jej a zjistíte, že je užitečný pro jakékoliv důležité „mluvení“, ať už je to veřejné vystoupení, nebo obchodní jednání či pracovní pohovor. Pojďme na to…

Základem je krátká a velmi stručná struktura, jejíž použití vás donutí ujasnit si co vlastně chcete říci a pak se toho držet. Šablonu této struktury si můžete stáhnout v PDF tady, nebo po kliknutí na obrázek vpravo.

Struktura má kromě začátku, koncetří bodů obsahu ještě téma, které obvykle máte dopředu  zadané, a především cíl, tedy ujasnění toho, proč vůbec chci k lidem mluvit. Co si mají odnést, co je smyslem té akce.

Cíl je ten vůbec nejdůležitější bod celé přípravy. Pokud nemáte jasno ve svém cíli, výsledek bude mizerný. Tím vždy začněte.

Ujasněte si, čeho chcete svou řečí dosáhnout. Může to samozřejmě být jen předání informací, ale obvykle to tak není. Obvykle chcete, aby vaši posluchači na základě vaší řeči něco udělali. Objednali si váš výrobek, nebo službu. Přišli na vaši akci, podepsali petici apod. Vaše řeč bude vypadat úplně jinak, když si dáte za cíl aby něco udělali, než když budete jen předávat informace.

Další body jsou sepsány v pořadí, ve kterém je budete říkat.

Ovšem když se připravuji, volím pořadí jiné:

  1. Nejdříve si ujasním cíl a napíšu si jej. Například přesvědčit zákazníka, aby objednal můj kurz.
  2. Následně začínám tvořit obsah řeči od konce. První tedy bude zavírák, tedy chytré ukončení mého proslovu. Ten vychází v první řadě z mého cíle, tedy dávám do něj výzvu či upozornění na ten hlavní fakt, který chci, aby si lidé odnesli. Jakmile mám totiž jasno v tom, k čemu a jak je chci na konci vyzvat, ujasní se mi, že je budu muset o tom i přesvědčit. A to je cílem hlavních bodů obsahu.
  3. Napíšu si tedy stručně 3 hlavní body či argumenty, o kterých chci mluvit. Můžete toho samozřejmě říci mnohem více, ale když máte jasno v tom, co je nejdůležitější, tak to i patřičně zdůrazníte a lidé si to zapamatují. Když řeknete osm argumentů stejně důležitě, posluchači si zapamatují tak 2 a pravděpodobně ne zrovna ty dva, na kterých vám nejvíce záleží.Ty hlavní body obsahu snadno vymyslíte jako odpovědi na 3 návodné otázky: CO? PROČ? JAK?
  4. Jakmile mám vymyšleny ty tři hlavní části obsahu, zamyslím se nad jejich ideálním pořadím. Je totiž typické, že když to vymýšlíme, tak nejdříve mluvíme o tom co a jak se má změnit či udělat, a až na konci se dopracujeme k tomu jaký z toho bude pozitivní výsledek. Pro přesvědčivost přednášky (či jednání, porady apod.) je však super užitečné, když začneme tím, co z toho ti lidé budou mít. Proto je velmi dobré po vymyšlení obsahu ty hlavní body ještě přeuspořádat a dát to nejdůležitější na začátek.
  5. Teprve když mám jasno v obsahu, vymýšlím otvírák. Tedy čím začnu, tak abych publikum okamžitě zaujal a naladil na poslouchání celého mého obsahu. Pořadí je takové právě proto, že správný otvírák je propojen s obsahem, je to takový můstek či chcete-li pozvánka do obsahu. Kdybych jej tedy vymýšlel jako první, neseděl by tak dobře, jako když ho tvořím až mám o obsahu jasno.Dobrý formát otvíráku je odpověď na otázku: Co z toho budou mít, když mě teď budou poslouchat?
    (Další typy otvíráku učím na svém kurzu Zaujmi a získej si každé publikum.)

A to je všechno. Takhle je to jednoduché.

Vytiskněte si šablonu a zkuste si to. Uvidíte, že vám její vyplnění pro jakoukoliv řečnickou situaci zabere jen pár minut, ale pomůže vám uspořádat si myšlenky. Zároveň vám pak poslouží i jako tahák pro chvíli, kdy půjdete mluvit.

Profi tip: vyplňte si to tlustým fixem. To vás donutí být opravdu struční a psát jen hlavní hesla, ne celé věty. A za druhé vám to umožní položit si ten tahák na zem či na stůj dál od sebe a mít jej na očích jako záchytný bod, když už budete přednášet. Nikdy nemluvte s poznámkami v ruce, působí to neprofesionálně a ještě vás to zbytečně znervózňuje.

Komentáře