Nutná vysvětlivka 1: Multilevel je systém distribuce zboží a služeb, ve kterém se místo tradičního využítí velkoobchodu a prodejen využívá prodejní síla lidí, kteří daný produkt sami prodávají a zároveň rekrutují další a další prodejce. Tito lidé jsou motivováni kumulativními provizemi ze všech prodejů, které realizovali oni sami, i lidé které oni do systému přivedli. Proto se multilevelu také říká „síťový marketing“.
Nutná vysvětlivka 2: Tento článek není proti multilevelům. Myslím si, že pro lidi, kteří se chtějí osvobodit z pasti doživotního zaměstnání, ale zároveň nemají kapitál na zahájení tradičního podnikání, je multilevel dobrá cesta. Cílem tohoto článku je upozornit na nejčastější chybu, které se tito lidé dopouštějí a navrhnout způsob, jak se jí vyhnout.
Prodává iluzi, že samotným členstvím, předáním pár kontaktů a uspořádáním pár schůzek, bude člověk vydělávat dobré peníze.
A rádo také šíří další iluzi, že „až se to rozjede, už to půjde samo“.
Obojí se samozřejmě nesmysl.
Multilevel je práce v prodeji a distribuci zboží. A také práce s lidmi.
Obojí jsou to složité obory. Obojí se budete muset naučit a obojí si budete muset odpracovat.
Je skvělé, že multilevel systémy umožňují vstoupit a začít každému, kdo začít chce.
Ale odpracovat si to vždycky musíte sami.
V každém dobrém multilevelu můžete vydělat mnohonásobně více, než ve svém zaměstnání, ale také budete muset pracovat mnohem více, než ve svém zaměstnání.
A v neposlední řadě se budete muset mnohem více nových věcí naučit, než ve svém zaměstnání. Pak můžete uspět.
…
Jenže na slib „vyděláš více, když budeš více makat“ se nechytne hned tak někdo.
Musíte udělat mnohem více schůzek, telefonátů a prezentací, abyste našli někoho, kdo opravdu makat chce.
A proto většina lidí v multivelech raději hlásá a nabízí tu iluzi… „Přijď k nám, bude to snadné“.
Jenže ono nebude.
Je pro mě fascinující, že jsou lidé ochotni uvěřit iluzi, že budou vydělávat desítky tisíc měsíčně, ale zároveň je pro ně nepředstavitelné, že by udělali prodej zboží za sto tisíc. A přitom je jejich provize třeba v řádu procent.
Jakmile někoho nalákáte na iluzi, nebude to fungovat.
Je vlastně jedno, zda to ten člověk prokoukne ihned, nebo až poté, co se stane členem.
Dříve nebo později se ukáže, že bez práce nejsou koláče a ten člověk skončí. A ještě bude naštvaný. A dá to vědět ve svém okolí.
Multilevel je dobrý systém, který má špatnou pověst právě proto, že jej většina lidí vydává za něco jiného, než čím opravdu je. Nedělejte to.
Vybudování úspěchu v síťovém marketingu je o dlouhodobém budování vztahů a dovedností.
A to s lidmi, se kterými si navzájem věříte.
Když ten vztah začnete neupřímně, nikdy toho úspěchu nedosáhnete. Nikdy.
Vyjímkou jsou ty sítě, které jsou hrdé na to, čím jsou.
Nestydí se za to, že se živí prodejem a přibírají mezi sebe jen lidi, kteří jsou připraveni dělat to samé. Pak rostou vytrvale i desítky let a svým lidem opravdu přinesou finanční svobodu.
Které to jsou?
Například LR cosmetic nebo MaryKay s jejich specificky barevnými auty.
Nebo AVON s jejich hrdým programem Avon Lady.
Z jiného sektoru například finanční poradenství Partners nebo investice do drahých kovů Golden Gate.
1. Pokud vás někdo láká ke vstupu do multilevelu na něco jiného, než je příležitost makat na sobě, dělat prodej a učit to další lidi, láká vás na iluzi a budete zklamaní. Pokud si neumíte představit sami sebe jako obchodního zástupce, nebo je vám ta představa nesympatická, nikdy do multilevelu nevstupujte.
2. Pokud již v multilevelu jste, buďte na to hrdí a nikdy to žádným způsobem neskrývejte. Říkejte na rovinu jaká je to práce a přibírejte jen lidi, kteří chtějí pracovat. Nikdy neprodávejte iluzi, jinak skončíte bez přátel, bez spolupracovníků a samozřejmě i bez peněz.
3. Pokud si neumíte představit, že byste váš byznys dělali úspěšně a zároveň otevřeně, jste ve špatném multilevelu. Změňte tým.
A konečně za čtvrté: Pokud to chcete dělat otevřeně, ale nevíte jak, ozvěte se mi.
Mám klienty z několika multilevelů. S jednou z výše zmíněných úspěšných sítí pracuji i dlouhodobě a všechny učím právě tu otevřenou, ale zároveň efektivní komunikaci.
Komunikaci, která přitahuje ty správné lidi a buduje co nejrychleji opravdové výsledky.
Svým klientům zvyšuji obraty a zlepšuji jejich vztahy, tím že je učím správným prezentačním a komunikačním dovednostem.
Na žádnou iluzi tam není místo.